Rakouská autorka Mieze Medusa, občanským jménem Doris Mitterbacher, je další rezidentkou projektu Praha město literatury.

Slam básnířka, rapper a nakladatelka Mieze Medusa je hlavním pilířem rakouské hip-hopové a Poetry-Slam-scény. Od roku 2004 pořádá nejrůznější Poetry Slam aktivity, jako je nejdelší „textstrom“ Poetry Slam ve Vídni, „KULTUM“ slam v Grazu a řadu dalších slamů v různých divadlech, muzeích a jiných kulturních institucích. Je také součástí týmu „Textvorstellungen“, který hostí četby v renomovaném Alte Schmiede ve Vídni. Cílem „Textvorstellungen“ je diskutovat o vznikající literatuře se zvláštním zaměřením na publikace v literárních časopisech.

V současné době pracuje Mieze Medusa na románu. Pracovní název je Inflation der Steine (Inflace kamenů) a obsahuje kapitolu nazvanou „Die unerträgliche Leichtigkeit der Null und Eins“ („Nesnesitelná lehkost jedničky a nuly“) jako pocta Milanu Kunderovi.

Mieze Medusa studovala německý jazyk a literaturu, a anglický a americký jazyk a literaturu na univerzitě v Innsbrucku a jeden rok v rámci stipendia německou literaturu na University College London.

V roce 2008 vydala svůj první román Freischnorcheln v nakladatelství Milena. Od té doby pravidelně vydává romány, antologie, texty Poetry Slam a rapové alba. Její druhý román Mia Messer (2012) byl nominován na cenu Alpha Literature Award a byl představen v Rakousku i v zahraničí. V roce 2015 vydala knihu příběhů Meine Fußpflegerin stellt Fragen an das Universum.

V roce 2002 vyhrála literární soutěž FM4 Wortlaut s textem „MussJa AllesInklusive Sein“ a v roce 2007 vyhrála spolu s tenderboy a Violettou Parisini FM4 Protestsongcontest s písní „Nicht Meine Revolution“.

Společně se svým manželem Markusem Köhlem vydala Mieze Medusa řadu sbírek mluvené poezie – např. Alles außer grau – Texty to go (2016), Ping Pong poezie – die neuen besten Slamtexte (2013), Doppelter Textpresso (2009). Prezentuje svou práci na Slam Poetry představeních doma i v zahraničí, např. Praha (knižní veletrh), Lipsko (knižní veletrh), literární festival Lucern, Sprachsalz Literaturfestival, čtení ve Slovinsku, Chorvatsku, Bosně, Rumunsku, Bulharsku, Moldavsku a Uzbekistánu.

Její zájem o hudbu a poezii se plně projevuje v projektu „mieze medusa & tenderboy“, který se věnuje poetickému a inteligentnímu hip-hopu. Mají již na kontě také několik vydaných CD.

Také psala pro vídeňský časopis „The Gap“ a pro feministický pop-kulturní časopis „an.schläge“.

Jako součást pražské rezidence od Praha město literatury by Mieze Medusa ráda přispěla k lepšímu propojení poezie mezi Prahou a Vídní. Můžete ji také osobně poznat během vystoupení 20. listopadu 2018 v Plzni v rámci Dne poezie nebo v Praze v listopadu a prosinci.

Ke svému nadcházejícímu pobytu v Praze dodává: „A co je možná pro autory nejdůležitější a obrovskou výhodou na psaní ve městě, které nemluví jejich rodnou řečí, je získání plnohodnotného zážitku a inspirace kulturním společenstvím. Můžu být se svým jazykem sama a opravdu mimořádně zaměřit svou pozornost.“

Vzkaz rezidentky

V tomto videu hodnotí Mieze Medusa svůj rezidenční pobyt v Praze. Co ji v Praze zaujalo a chtěla by se vrátit?

Autorský večer

11. prosince 2018 se v prostorách Malé vily Památníku národního písemnictví uskutečnil další večer z cyklu Doteky světové literatury. Tentokrát se konal ve společnosti Mieze Medusy, rakouské slam básnířky, rapperky a průkopnice rakouské hip-hopové a poetry-slam-scény. Večerem provázela Dana Pfeiferová. Texty v překladu Magdaleny Štulcové četl Kajetán Písařovic.