Hosté z Pobřeží slonoviny, Konga, Martiniku, Francie i České republiky – divadlo, tanec, performance.

Provázání spolupráce Městské knihovny v Praze s festivalem Tvůrčí Afrika je ještě pevnější. 19. ročník (nejen) divadelních setkání Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani proběhne 4. – 24. května 2023 v Praze, Brně a Hradci Králové.

V Praze i mimo Prahu přivítáme na letošním 19. ročníku Tvůrčí Afriky ve třech taktech celou řadu zahraničních i domácích hostů. Festival se rozprostře takřka v celém měsíci květnu.

Celý program festivalu zde.

Čtěte dál nebo rovnou koukněte do svého diáře a doplňte si program – můžeme slíbit, že ať už si vyberete k návštěvě jakýkoliv den, čekají vás naplněná setkání a témata barvitá a inspirující.

Text připravila Lucie Němečková, dramaturgyně a ředitelka festivalu Tvůrčí Afrika.

První takt:

Tvůrčí Afrika byla od začátku spjata jak s objevováním nových textů a autorů a autorek, tak s jejich reflexí, ať už ze strany těch, kteří uvádějí tyto hry nebo je publikují (takovými hosty byli např. Monique Blin, zakladatelka frankofonního festivalu v Limoges nebo belgický nakladatel Emile Lansman), či z hlediska těch, kteří tyto texty či inscenace analyzují, nahlíží je ze širší teatrologické perspektivy. V prvních letech festivalu jsme tak měli možnost se potkávat se Sylvie Chalaye, která je velkou inspirátorkou v oblasti frankofonních subsaharských dramaturgií a divadel a klíčovou postavou vzniku našeho festivalu. Letos je Tvůrčí Africe 19 let a my se v jeho prvním týdnu potkáme se Sylviinou následovnicí, francouzskou teatroložkou Pénélope Dechaufour, která působí na Univerzitě Paula Valéry v Montpellier. Kromě několika workshopů a přednášek na FF UK vás pozveme také 4. května na setkání do Městské knihovny v Praze, která je letos, spolu s Ústavem translatologie FF UK, naším významným partnerem.

Druhý takt:

Do Světa knihy, ale nejen tam, pak zavítají v druhém festivalovém týdnu další naši hosté. Dramatička a herečka Alexandra Déglise a Bernard Lagier (oba z Martiniku), který přiletí do Prahy jako rezident a host spřáteleného programu Praha město literatury. S oběma budeme moci diskutovat nebo si nechat podepsat knihu nejen na knižním veletrhu, ale také mimo něj. A to zejména u příležitosti scénických čtení her, která uvedeme v neděli 13. května v magickém prostředí dvorku alchymistické kavárny Kellyxír a Divadla APROPO na Jánském vršku. Hry Alexandry Déglise v překladu Kateřiny Neveu, Ostrovy Rafaely, se ujal Jakub Šmíd. Hru Bernarda Lagiera, Vlastní cestou, přeložili studenti translatologie FF UK pod vedením Alžběty Malkovské. Celý letní semestr pracovali také na jejím scénickém ztvárnění, které představí právě onen večer. Bernard Lagier byl zároveň jmenován prezidentem poroty Goncourtovy ceny České republiky, která bude vyhlášena na knižním veletrhu.

Třetí takt:

19. května odpoledne propukne na příležitostném afro-tržišti na Mariánském náměstí slavnost pro celou rodinu BENSO, během níž se hudbou, tancem, divadlem, módou a kulinářskými i řemeslnými výrobky představí naši zahraniční hosté a čeští Afričané. Mezi nimi nesmí samozřejmě chybět např. soubor BaToCu Moniky Diatta Rebcové. Společnost ACA představí svou nejnovější kolekci afro-módy značky Siya. Prezentovat se budou také humanitární organizace Humanitas Afrika či Centrum Narovinu. Nechceme to ještě zakřiknout, ale dorazit by měli z Abidjanu mimo jiné loutkáři oceňovaného souboru Ivoire Marionnettes se svým pouličním představením s obřími loutkami nazvaným Modrá koule, které bude o víkendu k vidění také v Brně na Divadelním světě Brno. Bensem, tedy v bambarštině domem míru a pohody, bude provázet beninsko-český herec Maxime Mededa.

Do 24. května nás pak čeká smršť představení nejrůznějších žánrů, kromě abidžanských loutkářů to bude i moderní tanec z Pobřeží slonoviny, který zkoumá vztah mezi tancem a matematikou, premiéry divadelních čtení her přítomných autorů a autorek z Francie, Martiniku, Konga i České republiky… Adeline Flaun, Barbora Etlíková, Caya Makhélé, Michel Gendarme… také se těšte na křest knihy, debaty, setkání i malé karibské občerstvení…

Letošní bohatý program, který pro vás připravil opět spolek Komba, umožnili mnohé podpory a granty. Děkujeme především Magistrátu Hlavního města Prahy, Státnímu fondu kultury a Ministerstvu kultury ČR.

Dále pak Francouzskému institutu v Praze, společnosti ETC_Caraïbe, Městské knihovně v Praze, Ústavu translatologie FF UK, společnosti African Culture and Art, festivalu Divadelní svět Brno, DAMU, HAMU, nakladatelství Acoria, Divadelním novinám a časopisu Slovo. Zvláštní poděkování patří Ministerstvu zahraničí ČR – Odboru států subsaharské Afriky, J.E. Jánu Fürymu, velvyslanci ČR v Accře a paní honorární konzulce pro Pobřeží slonoviny Ditě Schautové.

PROGRAM

19. ročník festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani

4. května 17.00 Městská knihovna v Praze (Mariánské náměstí 98/1, oddělení naučné literatury)

PENELOPE DECHAUFOUR: FRANKOFONNÍ DIVADLA V AFRICE A DIASPOŘE

V dialogu s dramaturgyní Lucií Němečkovou vás teatroložka Pénélope Dechaufour z University Paul Valéry v Montpellier zavede do světa současných frankofonních divadel a dramaturgií subsaharské Afriky a Karibiku, bude se zabývat estetikou dekoloniality, současnou tvorbou na pomezí třídní diskriminace, sexuální orientace a rasizace i estetikou hip-hopu či jazzu.

Vstup volný. Tlumočeno do češtiny. Ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze.

Kromě tohoto setkání pro veřejnost se uskuteční v týdnu 2. – 5. května také přednášky a semináře pro studenty ve spolupráci s Ústavem translatologie FF UK.

10. května 12.30 Černínský palác (Loretánské nám. 5)

CAFE FRANCOPHONE S MARTINICKOU AUTORKOU ALEXANDROU DEGLISE a AUTOREM BERNARDEM LAGIER

Vzácnými hosty tradičních frankofonních kaváren na Ministerstvu zahraničních věcí budou tentokrát hosté Tvůrčí Afriky z Martiniku: dramatička a herečka Alexandra Déglise a dramatik Bernard Lagier.

Vstup pouze na pozvánky. Ve spolupráci s MZV ČR.

11. května 16.00 Svět knihy (Výstaviště Praha Holešovice – Autorský sál)

AUTOŘI BEZ HRANIC – ALEXANDRA DEGLISE A BERNARD LAGIER

Debata o ostrovním psaní pro divadlo, o mnohočetném charakteru karibské literatury, o kreolitě a Tout-Monde… s ukázkami z díla autorky a herečky, rozprostřené mezi USA a Martinikem, Alexandry Déglise a martinického dramatika a hudebníka Bernarda Lagier, prezidenta sdružení ETC_Caraïbe, které pečuje o rozvoj dramatické tvorby v Karibiku. Moderuje Lucie Němečková.

Vstup na vstupenky veletrhu. Tlumočeno do češtiny. Ve spolupráci s Francouzským institutem v Praze.

www.svetknihy.cz

13. května Divadlo APROPO (Jánský vršek 8)

18.00 ALEXANDRA DEGLISE: OSTROVY RAFAELY/LES ILES DE RAPHAEL (Česká premiéra)

V zahradě alchymistické hospůdky Kellyxír a Divadla APROPO ožijí prostřednictvím scénického čtení dramatu autorky z Martiniku intimní vzpomínky, rodinná paměť, paměť národa i zapomnění…Tři sestry si u příležitosti matčina pohřbu vyřizují účty se zesnulou, s níž se za jejího života neodvážily promluvit.

Překlad: Kateřina Neveu. Režie: Jakub Šmíd. Čtou: Diana Toniková, Marie Jansová, Irena Kristeková.

Po představení následuje krátká debata s autorkou a malé karibské občerstvení.

20.00 BERNARD LAGIER: CHEMIN FORGEANT/VLASTNÍ CESTOU (Česká premiéra)

Zrání mladého muže mezi matčinými výhrůžkami výprasku a otcovými komentáři zápasů v boxu. Zpověď chlapce, jenž se ocitl v centru dění velkých mezinárodních událostí (válka ve Vietnamu, kubánská revoluce, zavraždění Lumumby, …) postupně si utváří své politické názory, hledá své pevné místo ve světě.

Open-air scénické čtení hry martinického dramatika v podání studentů Ústavu translatologie FF UK pod vedením Alžběty Malkovské.

Ve francouzštině s českými titulky. Po představení následuje krátká debata s autorem a malé karibské občerstvení.

Vstupné na místě na oba programy 100,- a 150,- Kč.

19. května 17.00 Mariánské náměstí

BENSO – Tvůrčí Afrika v srdci Prahy

Dům míru a pohody Benso letos otevřeme v centru Prahy, na Mariánském náměstí. Hlavním hostem bohatého kulturního odpoledne pro děti i dospělé, v němž se představí hudbou, slovem, zpěvem i tancem čeští Afričané a festivaloví hosté, budou pouliční loutkáři z Pobřeží slonoviny Ivoire Marionnettes, kteří uvedou své představení Modrá koule s obřími loutkami.

Nebudou samozřejmě chybět ani stánky s africkým občerstvením a artiklem, workshopy, módní přehlídka atd. Moderuje Maxime Mededa.

Vstup volný. Ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze.

20. května 20.00 Divadlo Kolowrat (Ovocný trh 579/6)

SANGA OUATTARA: EXPONENCIÁLA/EXPONENCIELLE

Taneční sólo mísící algebraické a geometrické vzorce s pohybem těla.Když se matematika zmocní člověka, stává se řetězcem vibrací. Choreograf a tanečník z Pobřeží slonoviny, Sanga Ouattara, to dobře ví a předvádí to.Nemá v ruce křídu před tabulí jako učitel.Místo toho oživuje složitou exponenciální funkci prostřednictvím tance.

MONIKA DIATTA REBCOVÁ: ROZDĚLENI/DIVIDED (Premiéra)

Taneční projekt choreografky, taneční pedagožky a hudebnice Moniky Diatta Rebcové ve spolupráci s dvěma tanečníky HAMU a hudebním skladatelem Ondřejem Anděrou.

 Duet tanečnice a tanečníka současného tance african contemporary, Allison Ramos ze Španělska a Israela Johnyho z Nigérie, vyjadřuje myšlenku rozdělení dvou partnerů – muže a ženy, kteří žijí každý na jiném kontinentě. Nepříznivé životní podmínky, jejichž příčinou byla pandemie trvající od r. 2020 do 2022 spojená s  lockdowns a znemožněním cestování do zahraničí z důvodů vládních omezení způsobí rozpad nadějného vztahu lidí, kteří se velmi milovali.

Vstupné 100,- a 150,- Kč na místě.

21. května Divadlo APROPO (Jánský vršek 8)

17.00 BARBORA ETLÍKOVÁ DŮM PRO ERZULIE FREDU

Scénické čtení dialogického románu Barbory Etlíkové.

Když bylo studentce sorabistiky Anně dvacet čtyři, založila si Facebook. Mezi prvními žádostmi o přátelství byla Michaële Achabová z Haiti, která ji prosila o peníze. Anna jí poslala dva tisíce pět set korun, které nedávno dostala nechtěným darem. Anna a Michaële se nikdy nesetkaly mimo virtuální prostředí. V dalších letech ale hloubka vzájemného napojení mnohokrát přerostla původní hranice jejich představivosti.

Režie: Marika Smreková. Čtou: Milada Vyhnálková a Barbora Etlíková.

V češtině.

18.30 ADELINE FLAUN MOI, DISPOSITIF VENUS/JÁ, STROJ VENUŠE (Česká premiéra)

Uprostřed společensko-politické krize na malém ostrově překonává mnoho žen svou finanční bezmoc tím, že se proměňují v avatary šifrovaného programu sexuálních služeb online e-International Venus. Kdo stojí za touto novou aktivitou, která způsobuje rozmach globální prostituce? Open-air scénické čtení hry dramatičky z Martiniku.

Překlad: Alžběta Malkovská. Režie: Marika Smreková

Po představení bude následovat krátká debata s autorkou, nakladatelem Cayou Makhélé a křest knih Adeline Flaun a Barbory Etlíkové ve spolupráci s nakladatelstvím Acoria. Součástí bude i malé karibské občerstvení.

Vstupné na místě na oba programy 100,- a 150,- Kč.

22. května Městská knihovna v Praze (Mariánské náměstí98/1, oddělení naučné literatury)

17.00 MICHEL GENDARME AMADOUOVA CESTA/VOYAGE D´AMADOU (Premiéra)

Překlad: Barbora Černá. Režie: Akram Staněk.

Scénické čtení hry a debata s francouzským dramatikem a básníkem Michelem Gendarme, jehož tvorba čerpá z mimoevropských inspirací, Japonska, Afriky… Na počátku textu Voyage d´Amadou (Amadouova cesta) bylo autorovo setkání s Amadou Keïtou, mladým malijským hercem v Bamaku, kam Michel Gendarme přiletěl prezentovat svou hru Le rallye papa Noël… Amadou mu u této příležitosti vyprávěl svůj příběh: Jak jej zlákal exil ve Francii, zaslepen sirénami profesionálního fotbalu, manipulován různými spekulanty, tlačen chudobou, vydal se na cestu, riskoval na vlastní nebezpečí přechod pouští a poté Středozemního moře…

Vstup volný. V češtině. Po představení následuje debata s autorem a malé africké pohoštění. Ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze.

21. května v 16. 00 piazzetta před Janáčkovým divadlem v Brně

ACADEMIE IVOIRES MARIONNETTES: LA BOULE BLEUE/MODRÁ KOULE

Pouliční performance s obřími loutkami.

24. května v 11.00 Gymnázium Boženy Němcové v Hradci Králové

ADELINE FLAUN A MICHEL GENDARME – divadelní setkání

Zahraniční hosté – představení

Pénélope Dechafour

Pénélope Dechaufour přednáší divadelní vědu na Univerzitě Paula Valéryho Montpellier 3, je členkou RIRRA21 (UR4209) a přidruženou členkou laboratoře SeFeA (IRET-Sorbonne Nouvelle). Ve svém výzkumu se zaměřuje na dramaturgii francouzsky mluvících zemí subsaharské Afriky, jejich estetiku a místo v současné tvůrčí krajině. Ohledává dramaturgie, které se kříží s koloniální historií, historií migrací a které zahrnují tělo (jeho prezentaci, politické výzvy) v postkoloniální perspektivě. Pénélope Dechaufour obhájila disertační práci na téma „figurativní drama“ v divadle Kossiho Efoui. Je spolueditorkou publikací „Afropéa, un territoire culturel à inventer“, Africultures N°100 (2015) a „Baroque is burning!“, Theâtre, N°6, (2022) a autorkou několika publikací včetně „Écritures théâtrales françaises et dramaturgies d’Afrique et des diasporas: une aventure ambigüe?“ in Pauline Bouchet (dir.), „Dramaturgies françaises contemporaines. (2000-2020)“, Percées, 2020. Autorka přijíždí poprvé do ČR ve spolupráci Tvůrčí Afriky s Ústavem translatologie FF UK, je podpořena grantem mobility ERASMUS své mateřské University Paul Valéry Monpellier 3.

Alexandra Déglise

Alexandra Déglise je francouzsko-americká umělkyně, herečka a novinářka.

Zaměřuje se na pohybové divadlo, v letech 2008–2014 absolvovala stáž ve Spojených státech ve Studiu Terryho Schreibera v New Yorku a v roce 2016 získala magisterský titul v oboru divadla na University of Virginia. Čtyři roky působila jako učitelka pohybové výchovy ve Studiu T. Shreibera a dva roky jako divadelní pedagožka na Virginské univerzitě.

Účinkovala v mnoha inscenacích ve Spojených státech. Absolvovala také studium divadelního tance butó v Japonsku ve skupině Dairakudakan pod vedením Akaji Maro, v červenci 2016 se zúčastnila Golden Show v Naganu. V roce 2017 se stala manažerkou a členkou souboru Jazzo, pohybového divadla v Los Angeles.

Alexandra je také novinářka. Deset let pracovala jako finanční zpravodajka na Wall Street, mimo jiné pro France 24 a Europe 1.

V roce 2018 se vrátila na Martinik. Jako tanečnice spolupracovala se souborem Art&Fact, podílela se na inscenaci Au Nom du Père (2019). Ve stejném roce se pod vedením režisérky Astrid Mercier pustila do divadelního dobrodružství Pourvu Qu’il Pleuve. Založila také svou vlastní divadelní společnost DALA CompaNY. V červenci 2019 uskutečnila cestu na Svatou Lucii a Trinidad, kde se herecky, režijně a překladatelsky podílela na uvedení hry Batay Pou Belle Vue autora Travise Weekese. V témže roce dokončila svou první hru Les Îles de Raphaël ve francouzštině a angličtině. Autorka přijíždí poprvé do ČR v rámci výměnného tvůrčího programu Ostrovy a kontinenty, na němž Tvůrčí Afrika dlouhodobě spolupracuje se sdružením ETC_Caraïbe.

Bernard Lagier

Patří k nejoceňovanějším karibským dramatikům. Narodil se v roce 1958 na Martiniku. Zprvu působil jako hudebník, hráč na saxofon a flétnu v několika hudebních skupinách jako např. Skupina Hugha Charleca a Martinique Brass Band. Pracoval jako zástupce ředitele národní scény Tropique Atrium ve Fort-de-France. Nyní je prezidentem ETC_ Caraïbe, sdružení pro šíření a rozvoj současné karibské dramatiky. V roce 2005 napsal svůj první dramatický text, který se vzápětí stal klíčovou hrou nové karibské dramatiky. Hra se jmenuje Moi chien créole (Já karibský pes) a v roce 2007 ji vydal Emilé Lansman ve svém belgickém nakladatelství. Hru do češtiny přeložil Vojtěch Šarše a v rámci Tvůrčí Afriky ji uvedl ve Švandově divadle Martin Františák. V roce 2009 se Bernard Lagier podílel s dalšími šesti karibskými autory na vzniku dramatického sborníku Embouteillage Caraïbe (Dopravní zácpa na Karibiku). Je rovněž autorem her La carte (Mapa), L´orchidée violée (Znásilněná orchidej) a Chemin forgeant. Bernard Lagier byl již hostem 17. ročníku Tvůrčí Afriky v roce 2021. Letos přijíždí do Prahy jako rezident literárního programu Praha město literatury.

Adeline Flaun

Adeline Flaun je francouzsko-karibská umělkyně, která působí na Martiniku a od roku 2005 také v Barceloně. Spoluzakladatelka katalánské společnosti ALMARADAS se Soniou Espinosou a francouzsko-karibské společnosti ACT’IN MATNIK. Vytváří projekty se sociální tematikou, projekty, které vyjadřují názory na menšiny, sociální a kulturní rozmanitost na místní či mezinárodní úrovni. Adeline usiluje o posílení multikulturnosti divadelní a filmové scény. Ráda mísí realistickou interpretaci herce s tělesnými a audiovizuálními obrazy nabitými symbolikou nebo dokumentárními údaji. Jedno z opakujících se témat jejího psaní: jedinec toužící po emancipaci, po vysvobození z útisku společnosti, z něhož se jen obtížně dostává. Je autorkou hry Moi, dispositif Venus, která byla uvedena loni na Avignonském festivalu. Její nejnovější text nese název  …et quelques souvenirs a je dialogem staré bělošské ženy, tzv. béké, a jejího černošského ošetřovatele. Autorka přijíždí poprvé do ČR v rámci výměnného tvůrčího programu Ostrovy a kontinenty, na němž spolupracujeme se sdružením ETC_Caraïbe.

Michel Gendarme

Michel Gendarme je francouzský básník (na svém kontě má několik sbírek vydaných nakladatelstvími Athanor, Non-Verbal, Gros Textes), dramatik (např. Neuf mois pour moi(s), Les premiers bijoux, Les tribulations d’Odile, Le rallye papa Noël, Origami blues) a spisovatel (Luce Lucie Lucia, Le lycée sauvage). Slovem zkoumá citlivé, neviditelné, nevyslovitelné, pohrává si s realitou a imaginací. Svou vášeň pro psaní rád předává dál prostřednictvím dílen tvůrčího psaní otevřeným široké veřejnosti. Rád se nechává inspirovat mimoevropskými náměty. Dlouhodobě např. spolupracuje s malijským režisérem a ředitelem Acte Sept, Adamou Traoré, který mj. uvedl několik Michelových her. Je členem E.A.T. (Écrivains Associés du Théâtre) a prezidentem souboru Cie Raoul et Rita (Diane Meunier et Thierry Lefever). Za svou kariéru absolvoval několik rezidencí a byl oceněn např. divadelní cenou  „Le Jardin d’Arlequin“ de Guérande, za hru „D’urine et de fer (les fuyants)“. Do ČR přijíždí na pozvání Tvůrčí Afriky a ve spolupráci s Městskou knihovnou v Praze poprvé.

Ivoire Marionnettes

Ivoire Marionnettes je divadelní fenomén z Pobřeží slonoviny. Mladí talentovaní loutkáři z Abidžanu představují špičku loutkového divadla v západní Africe. Prosadili se také na různých festivalech v Evropě, zejména ve Francii. Získali již podruhé Zlatou medaili na prestižních Hrách Frankofonie. Mj. za svou poslední performanci La Boule Bleue (Modrá koule) s obřími loutkami, které jsou specialitou souboru a okouzlí diváky všech generací.

Příběh je jednoduchý: Jednoho dne se v nekonečném prostoru objevila velká modrá koule. Cítila se opuštěná. Tvůrce ji proto zabydlel lidmi různých barev. Ale tito lidé mluvili tisíci jazyky a každý si chtěl uzurpovat část prostoru jen a jen pro sebe. Modrá koule však měla všech těch sporů dost, probudila svoje smysly, a tak její oči, uši, ústa a nos společně přemýšlely, jak situaci vyřešit. Až dostaly nápad dát lidem jazyk, jímž by se dorozuměli… tak se zrodila rozmanitost a solidarita mezi lidmi.

Tato performance si svým netradičním ztvárněním humanistického poselství o toleranci a vzájemném porozumění získala srdce diváků v Africe i v Evropě. Nyní ji poprvé uvidí také diváci v České republice. Ve spolupráci s Divadelním světem Brno.

Sanga Ouattara

Tanečník a choreograf z Pobřeží slonoviny.

V roce 2010 založil spolu se svým přítelem z dětství Léoncem Konanem, tanečníkem a choreografem, soubor „Yé-fihmoa“, což v jazyce baule z Pobřeží slonoviny znamená: Přicházíme z daleka. Se svými inscenacemi „Wossissé“ a „Voilà ça“ sklízí úspěchy v západní Africe a v Evropě, ve Švýcarsku, Itálii, kde získal 3. cenu na mezinárodní soutěži současného tance Premio Roma Danza v Římě. Zúčastnil se několika workshopů současného umění s choreografy Selou Pessou, Sergem Aimé Coulibaly, Celia Weiss, Anouska Brodacz, Neli Xiwexaba, Bernado Montet, Patrick Acogny, Rafaële Giovanola, Sylvie Fortin atd.

Je hostem mnoha festivalů „Agogo festival“ a MAIDA v Beninu, Dense Bamako Danse v Mali (Bamako), Duo Solo v Senegalu (Saint Louis), festivalu Marché des Arts et du Spectacle d’Abidjan (MASA), festivalu Afrik’urbarnArt. Do ČR přilétá se svým týmem poprvé na pozvání Tvůrčí Afriky.

Caya Makhélé

Francouzský dramatik, prozaik, básník, také nakladatel a publicista, původem z Konga, je v Čechách snad nejznámějším autorem pocházejícím z frankofonní části Afriky. Do Čech se od roku 2003, kdy byl hostem 2. ročníku festivalu Tvůrčí Afrika aneb Všichni jsme Afričani stále a rád vrací. Dokonce o sobě s nadsázkou tvrdí, že v Čechách našel své „slovanské kořeny“, o kterých vůbec nevěděl, že existují. V Čechách se prostě cítí jako doma. Dvakrát prezentoval své pařížské nakladatelství Acoria u příležitosti Mezinárodního veletrhu Svět knihy, vedl na Jiráskově Hronově dílnu tvůrčího psaní, pro francouzský časopis Continental připravoval v Praze reportáž o životě českých Afričanů, v edici Současná hra Divadelního ústavu vyšla jeho hra Bajka o lásce, pekle a márnici v překladu Michala a Matyldy Lázňovských. Podle této hry vznikly dvě inscenace. Jednu natočila režisérka Lída Engelová pro rozhlas – ČRo 3 Vltava. Režisér a ředitel pražského Divadla Na Prádle Petr Hruška uvedl hru na jevišti svého divadla, kde ji také několikrát „scénicky přečetli“ herci a herečky Divadla na voru. V roce 2011 v rámci Překladatelské dílny Dilia vznikl rovněž překlad Jany Podhorské hry Čarování inspirované Dvořákovou Rusalkou, kterou v rámci scénického čtení v režii Lucie Málkové nastudovali herci Divadla na Vinohradech. V rámci rezidenčního pobytu Praha město literatury v roce 2019 napsal svůj zatím poslední text Sedm Mythových proměn, které uvedl ve světové premiéře režisér Jakub Šmíd ve Studiu Rubín. Caya Makhélé přijíždí tentokrát jako nakladatel a v Praze pokřtí dvě knihy přítomných autorek, Adeline Flaun a Barbory Etlíkové.